Cyberprofilaktyka NASK
a a a a
Bezpieczne zakupy w sieci – reklama w internecie
Bezpieczne zakupy w sieci – reklama w internecie

Bezpieczne zakupy w sieci – reklama w internecie

23.12.2021

Czas przed Świętami Bożego Narodzenia to okres wzmożonej aktywności konsumenckiej. Przeszukujemy sklepy te stacjonarne, ale także te internetowe, w celu odnalezienia jak najlepszej okazji przedświątecznej.

Co jeśli, ta „złota okazja” jest oszustwem? Jakich sygnałów wypatrywać w treści oraz wyglądzie ogłoszeń promocyjnych online, aby nie wpaść w pułapkę cyberprzestępców?

Przykłady oszustw przedświątecznych

Produkty, które twierdzą, że wspierają organizację charytatywną:

Podczas przeglądania swojego kanału społecznościowego widzisz reklamę małej firmy sprzedającej uroczą biżuterię, koszulki lub inne towary. Firma obiecuję, także przekazanie części dochodu ze sprzedaży fundacjom zajmującym się: ratowaniem zwierząt, wspieraniem podopiecznych sierocińców lub wsparcie innego szczytnego celu. Gdy dokonujesz zakupu, okazuję się, że towar nigdy nie zostanie dostarczony, a dana fundacja nigdy nie otrzymała dotacji od firmy. W rzeczywistości produkt nigdy nie istniał, a rzekomy charytatywny cel działalności przedsiębiorstwa był jedynie dodatkowym wabikiem oszustów.

Oferty bezpłatnej wersji próbnej:

Wiele reklam wprowadzających w błąd promuje rzekomo rekomendowane przez celebrytów suplementy diety lub pielęgnacji skóry za minimalny wydatek jedynie kosztu przesyłki. Konsumenci wyrażają zgodę na warunki takich internetowych ofert i nie zdają sobie sprawy, że w tym momencie zgodzili się także na wielokrotną comiesięczną wysyłkę produktów. Zanim zarejestrujesz się, aby skorzystać z tego typu ofert – sprawdź firmę online. Zweryfikuj, czy są już w internecie istniejące skargi klientów, przeczytaj uważnie warunki, na które się zgadzasz. Jeśli ofera nie zawiera żadnego regulaminu warunków zakupu towaru, to także zły znak.

Podrabiane towary:

Markowe towary są głównym celem nieautoryzowanego powielania. Od artykułów kosmetycznych po marki odzieżowe, do luksusowego obuwia. Jeśli kupisz którykolwiek z tych produktów, możesz narazić się na ryzyko nie tylko otrzymania produktu o niskiej jakości, ale także może to być towar nie spełniający przepisów dotyczących ochrony środowiska, czy bezpieczeństwa. Uważaj na sygnały takie jak: radykalnie niższa cena od innych oferentów na rynku danego produktu, błędy ortograficzne i gramatyczne w reklamach, obrazki niskiej rozdzielczości prezentujące towar na danej platformie.

Angażujące reklamy, ale słaba obsługa klienta:

Reklama wygląda świetnie, produkt niedrogi, a więc gdzie jest haczyk w tym wypadku? Często dokonujemy zakupów bez zbadania witryny www lub firmy, która za nią stoi. Mijają tygodnie od złożenia zamówienia przez internet, a produkty nie docierają. Kiedy kupujący zwraca się do obsługi klienta, otrzymuje niejasną odpowiedź lub w ogóle nie otrzymuje odpowiedzi. W takiej sytuacji przed zakupem wykonaj szybkie wyszukiwanie w internecie. Wygoogluj nazwę witryny ze słowami „skargi”, „recenzje” i „oszustwo”, aby zobaczyć, co mówią inni klienci. Sprawdź informacje „O nas” lub „Skontaktuj się z nami” na stronie internetowej firmy, aby sprawdzić, czy zawierają one rzeczywiste dane kontaktowe firmy. Jeśli jedynym sposobem skontaktowania się z firmą jest formularz, jest to sygnał do wycofania się z transakcji internetowej.

Aplikacje o nieznanym pochodzeniu

Podczas przewijania swoich portali społecznościowych możesz czuć się czasem zachęcony/a do pobrania najnowszej „bezpłatnej” aplikacji. Uważaj, ponieważ pobierając tę aplikację, nie tylko otwierasz swoje urządzenie na nieznane podmioty, ale możesz również przez przypadek wpisać się na listę subskrybentów usług zawartych w aplikacji. Zanim wpiszesz swoją nazwę użytkownika i hasło, przeczytaj recenzje. Przeczytaj również uważnie opis aplikacji i poszukaj błędów ortograficznych i gramatycznych. Sprawdź, czy łączona z aplikacją witryna www naprawdę istnieje i są na niej rzetelne informacja o działalności danego podmiotu gospodarczego.

Jak chronić się przed oszustwami ?
  • Zrób swoje badania. Przed dokonaniem zakupu szybko wyszukaj daną firmę. Czy mają ważne dane kontaktowe? Nie daj się zwieść profesjonalnym fotografiom lub opiniom konsumentów na ich stronie internetowej.
 
  • Wyszukaj poprzednie skargi. Wyszukaj w Google nazwę firmy, a następnie „skargi”, „recenzje” lub „oszustwo” i zobacz, co się pojawi. Jeśli odkryjesz, że inne osoby zostały oszukane przez ten biznes, trzymaj się z daleka.
 
  •  Kieruj się zdrowym rozsądkiem. Wielu oszustów gra na chęci konsumentów do pomocy potrzebującym. Miej to na uwadze i używaj głowy, a nie tylko serca, kiedy wspierasz cele charytatywne.
 
***
Aby dowiedzieć się więcej o sposobach ochrony przed oszustwami związanymi z zakupami na portalach społecznościowych lub witrynach internetowych, zapoznaj się z materiałami projektu Bezpieczny Miesiąc, a także artykułem „Bezpieczne zakupy w sieci” przygotowanym przez projekt Ouch! CERT Polska.

Jeśli padłeś ofiarą oszustwa związanego z reklamą w internecie, zgłoś incydent formularzem CERT.PL . Twoje zgłoszenie może pomóc innym konsumentom uniknąć padania ofiarą podobnych oszustw.
do góry Menu Strony

Ustawienia plików Cookie

Na naszych stronach używamy różnych technologii, by zoptymalizować Państwa doświadczenia online. Obok wymaganych plików cookie, które zapewniają funkcjonalność stron, należą do nich także technologie służące np. do anonimizacji analizy stron lub do wyświetlania ukierunkowanej reklamy. Korzystanie z nich jest dobrowolne i wymaga zgody. Zgodę można w każdej chwili wycofać ze skutkiem na przyszłość.
Zobacz szczegółową Politykę Prywatności



Wymagane
Sesyjne pliki Cookies wymagane do działania strony, przechowywane podczas wizyty na stronie, np zapamiętany wybór języka strony

Statystyczne
Anonimowe statystyki odwiedzin strony oraz zachowania użytkownika

Zewnętrzne
Pliki Cookies od zewnętrznych dostawców usług takich jak filmy Youtube