Cyberprofilaktyka NASK
a a a a
Serwisy społecznościowe
Serwisy społecznościowe

Vishing - oszustwa telefoniczne

Oszustwa telefoniczne określa się terminem „vishing” od połączenia angielskich słów „voice” (głos) oraz „phishing” (oszustwo).

Oto przykładowe, popularne metody wykorzystywane przez przestępców:
 
  1. Na wnuczka. Rozmówca podaje się za osobę bliską, często właśnie wnuczka lub jego „kolegę”. Informuje seniora, że jego wnuczek wpadł w kłopoty – przykładowo, miał wypadek i stracił telefon (co „tłumaczy” nieznany numer). Potrzebuje pieniędzy na bilet, nowy telefon itp. Pada prośba o wykonanie przelewu. Oczywiście, odbiorcą tych środków jest oszust.
     
  2. Na policjanta. Oszust przedstawia się jako pracownik służb i informuje o przeprowadzanej akcji, mającej na celu złapanie przestępców i prosi rozmówcę o pomoc. Potrzeba pilnie podjąć gotówkę i umieścić ją w nieoznakowanej torbie jako „przynęta” podczas planowanej przez policję prowokacji. Oszust zapewnia, że miejsce będzie monitorowane i pilnowane, a gotówka zostanie natychmiast oddana po przeprowadzonej akcji. W rzeczywistości paczka z pieniędzmi zostaje przywłaszczona.
     
  3. Na pracownika banku. Oszust przedstawia się jako pracownik instytucji finansowej i informuje o problemie z kontem bankowym lub oszczędnościami rozmówcy. Prosi o zalogowanie się na swoje konto poprzez bankowość elektroniczną, podanie mu przez telefon zarówno loginu, hasła jak i jednorazowego kodu. Czasem namawia do zainstalowania oprogramowania zabezpieczającego z linku, który poda. Bywa również stosowana technika odwracania uwagi – oszust informuje o promocji, w której można wziąć udział po podaniu wrażliwych danych. W ten sposób zyskuje on dostęp do konta ofiary i dokonuje wyprowadzenia z niego środków pieniężnych.

Powyższe przypadki nie wyczerpują wszystkich możliwych rodzajów oszustw telefonicznych. 
 

Jak rozpoznać i bronić się przed próbą vishingu?

Po pierwsze, zachowajmy spokój. Nie podejmujmy żadnej decyzji w pośpiechu, podczas rozmowy. Na tym właśnie zależy przestępcom! Pamiętajmy też, że jeśli żądanie dotyczy naszych pieniędzy lub wrażliwych danych (login do konta bankowego, nr Pesel, adres zamieszkania), w naszej głowie powinien zapalić się sygnał alarmowy. Tego typu informacji nie musimy i nie powinniśmy podawać nikomu przez telefon. Zakończmy rozmowę i skontaktujmy się z instytucją, którą rzekomo dzwoniący reprezentuje. Zweryfikujmy wiarygodność przedstawionej nam informacji. Skontaktujmy się z bliską nam osobą, żeby zbadać sytuację. Jeśli już jednak niebacznie dokonaliśmy przekazania środków, natychmiast zgłośmy sprawę na policję – dzwońmy na nr 997.

Najczęściej oszustw telefonicznych dokonują dobrze zorganizowane szajki. Z tego powodu odzyskanie tak utraconych środków może być trudne, nawet jeśli policja zostaje powiadomiona od razu po stwierdzeniu oszustwa. Znacznie lepiej jest pomyśleć wcześniej i po prostu nie dopuścić do takiej sytuacji!
 

Andrzej Rylski NASK
Andrzej Rylski
NASK
 
Od 2016 r. pracuje w NASK, w w Dziale Profilaktyki Cyberzagrożeń. Specjalizuje się w zagadnieniach prywatności w sieci, gier wideo oraz fabularnych gier narracyjnych. W ramach Polskiego Centrum Programu Safer Internet (PCPSI) współorganizuje konferencje i inne wydarzenia poświęcone tematyce bezpieczeństwa dzieci w internecie. Od 2017 r. koordynuje działający przy NASK młodzieżowy panel doradczy działający przy PCPSI. Jest absolwentem pedagogiki ogólnej na Uniwersytecie Warszawskim, posiada dyplom wychowawcy kolonii oraz doświadczenie w organizowaniu i prowadzeniu rekreacyjno-szkoleniowych wyjazdów dla młodzieży a także wydarzeń online.
 
wszystkie posty

Newsletter

Zapisz się do naszej listy subskrypcyjnej


do góry Menu Strony

Newsletter

Zapisz się do naszej listy subskrypcyjnej

Ustawienia plików Cookie

Na naszych stronach używamy różnych technologii, by zoptymalizować Państwa doświadczenia online. Obok wymaganych plików cookie, które zapewniają funkcjonalność stron, należą do nich także technologie służące np. do anonimizacji analizy stron lub do wyświetlania ukierunkowanej reklamy. Korzystanie z nich jest dobrowolne i wymaga zgody. Zgodę można w każdej chwili wycofać ze skutkiem na przyszłość.
Zobacz szczegółową Politykę Prywatności



Wymagane
Sesyjne pliki Cookies wymagane do działania strony, przechowywane podczas wizyty na stronie, np zapamiętany wybór języka strony

Statystyczne
Anonimowe statystyki odwiedzin strony oraz zachowania użytkownika

Zewnętrzne
Pliki Cookies od zewnętrznych dostawców usług takich jak filmy Youtube