Akademia NASK
a a a a
Podsumowanie Konferencji  „Cyfrowe wyzwania: Czy nowe media zastąpią wychowawców?”
Podsumowanie Konferencji  „Cyfrowe wyzwania: Czy nowe media zastąpią wychowawców?”

Podsumowanie Konferencji „Cyfrowe wyzwania: Czy nowe media zastąpią wychowawców?”

29.05.2018

Uczestnicy konferencji „Cyfrowe wyzwania: Czy nowe media zastąpią wychowawców?”, która odbyła się 24 maja 2018 roku, szukali odpowiedzi nie tylko na pytanie postawione w jej tytule.

Przybyłych powitali: Marcin Bochenek, dyrektor Pionu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego NASK i Marzenna Habib, wicedyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji. Następnie dr Agnieszka Wrońska, Akademia NASK, zarysowała (na podstawie wcześniejszych badań „Nastolatki 3.0”) model udziału dzieci i młodzieży w cyfrowym świecie.

Prof. Jacek Pyżalski razem z Marcinem Bochenkiem zaprezentowali – bardzo oczekiwane – wstępne wyniki nowego badania młodych ludzi aktywnie i pozytywnie realizujących się w sieci. Na badanie „Młodzi twórcy w internecie – co wiemy z badań?” złożyło się 100 plus 9 pogłębionych wywiadów indywidualnych. Rozmówcy odpowiadający na pytania badaczy mieli 13-18 lat. Każdy swobodny wywiad trwał 60 minut. Poza przedstawiającymi prezentację w skład zespołu badawczego wchodziły: Marta Witkowska, Agnieszka Wrońska i Anna Borkowska.

Jak podkreślił prof. Pyżalski, zdecydowana większość młodzież przejawia przeciętną aktywność w internecie. Tylko kilka procent przyjmuje niebezpieczne formy obecności w sieci i tylko kilka procent angażuje się w bardzo pozytywną, wręcz prospołeczną, działalność w internecie. Twórcy badania zwrócili uwagę uczestników konferencji na to, że – wbrew stereotypom – młodzi ludzie nie muszą być ekspertami w dziedzinie nowych mediów, często potrzebują inspiracji, pomocy, przewodnictwa.

Na końcowy raport z tego badania musimy poczekać do września.

Przedstawicielka ORE, Elżbieta Stawecka, wystąpiła z wykładem na temat roli wychowania i profilaktyki w budowaniu relacji między dorosłymi i dziećmi.

Następnie głos zabrał Przemysław Staroń, nauczyciel II LO w Sopocie, reprezentujący także Uniwersytet SWPS. Przemysław Staroń, za pośrednictwem Skype’a, podzielił się swoimi doświadczeniami z wykorzystywania mediów społecznościowych do celów edukacyjnych i wychowawczych. Opowiadał zaintrygowanym słuchaczom, jak wspierać zainteresowania uczniów nauką i jak utrwalać ich sukcesy, posiłkując się internetem. Przemysław Staroń zaznaczył, że media społecznościowe tworzą silną więź między nauczycielem a uczniami, kontakty między nimi są spontaniczne, ożywione i mało  formalne. Podkreślił, że siła nowych mediów polega na budowaniu relacji: nauczyciel, wybierając taką płaszczyznę kontaktu z uczniami, musi zdawać sobie z tego sprawę.

Na koniec pierwszej części konferencji odbył się uroczysty finał konkursu na scenariusz lekcji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Trzem zwyciężczyniom (Kindze Budzik, Joannie Makówce, Karolinie Słowińskiej) wręczono nagrody.

Po obiedzie uczestnicy konferencji podzielili się na grupy warsztatowe. Wielu z nich wyrażało żal, że można było uczestniczyć tylko w jednej z nich. Warsztat „ Morze możliwości – cyfrowa szkoła w praktyce” poprowadził Bogdan Wróbel z Fundacji Edukacja i Wiedza/Edukator.pl. ­­Dr Magdalena Rowicka z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie zaprosiła na zajęcia pt.: „Granie w gry – kiedy wspierać, a kiedy (i jak) przeciwdziałać?”. Uczestnicy trzeciego warsztatu wspólnie z prowadzącymi, Anną Borkowską i Beatą Modrzejewską, analizowali i rozważali temat: „Fake newsy, bańki informacyjne, teorie spiskowe – jak bronić przed tym siebie i swoich uczniów?”.
 

Fot. Agata Kuszner

do góry Menu Strony

DROGI UŻYTKOWNIKU,

Przechodząc do serwisu poprzez kliknięcie odnośnika „Zgadzam się” wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych.

POLITYKA COOKIES

Pliki cookies

Gdy korzystasz z naszych serwisów, gromadzimy informacje o Twojej wizycie i sposobie poruszania się w naszych serwisach. W tym celu stosujemy pliki cookies. Plik cookies zawiera dane informatyczne, które są umieszczone w Twoim urządzeniu końcowym - przeglądarce internetowej, z której korzystasz.

Pliki cookies używane w naszych serwisach wykorzystywane są między innymi do bieżącej optymalizacji serwisów oraz ułatwiania Twojego z nich korzystania. Niektóre funkcjonalności dostępne w naszych serwisach mogą nie działać, jeżeli nie wyrazisz zgody na instalowanie plików cookies.

Instalowanie plików cookies lub uzyskiwanie do nich dostępu nie powoduje zmian w Twoim urządzeniu ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tym urządzeniu.

Stosujemy dwa rodzaje plików cookies: sesyjne i trwałe. Pliki sesyjne wygasają po zakończonej sesji, której czas trwania i dokładne parametry wygaśnięcia określa używana przez Ciebie przeglądarka internetowa oraz nasze systemy analityczne. Trwałe pliki cookies nie są kasowane w momencie zamknięcia okna przeglądarki, głównie po to, by informacje o dokonanych wyborach nie zostały utracone. Pliki cookies aktywne długookresowo wykorzystywane są, aby pomóc nam wspierać komfort korzystania z naszych serwisów, w zależności od tego czy dochodzi do nowych, czy do ponownych odwiedzin serwisu.


 

Do czego wykorzystujemy pliki cookies?

Pliki cookies wykorzystywane są w celach statystycznych oraz aby usprawnić działanie serwisów i zwiększyć komfort z nich korzystania, m.in:

  • pozwalają sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne strony serwisów - dane te wykorzystujemy do optymalizacji serwisów pod kątem odwiedzających;

  • umożliwiają rozpoznanie rodzaju Twojego urządzenia, dzięki czemu możemy lepiej dopasować sposób i format prezentowania treści oraz funkcjonalności serwisów;

  • poprawiają wydajność i efektywność serwisów dla korzystających.


 

W jaki sposób możesz nie wyrazić zgody na instalowanie plików cookies za pomocą ustawień przeglądarki?

Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim urządzeniu, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki w zakresie instalowania plików cookies. W każdej chwili możesz też usunąć z pamięci swojego urządzenia pliki cookies zapisane w trakcie przeglądania naszych serwisów. Pamiętaj jednak, że ograniczenia w stosowaniu plików cookies mogą utrudnić lub uniemożliwić korzystanie z tych serwisów.
 

Wykorzystywane narzędzia firm trzecich

Niektóre pliki cookies są tworzone przez podmiot, z usług których korzystamy, np.

  • Google Inc.
    W naszych serwisach wykorzystujemy narzędzie Google Analytics do analizy ruchu na stronie internetowej oraz aktywności dotyczących jej przeglądania. Wykorzystujemy je w szczególności do celów statystycznych, aby sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne serwisy. Dane te wykorzystujemy również do optymalizacji i rozwoju serwisów. Więcej informacji na temat narzędzia Google Analytics znajdziesz na stronie: https://policies.google.com/technologies/cookies

  • Facebook
    Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
    https://pl-pl.facebook.com/policies/cookies/

  • Youtube
    Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
    https://policies.google.com/privacy?hl=pl&gl=pl


Podstawowe cookies są niezbędne aby strona mogła działać prawidłowo. Cookies funkcjonalne wykorzystujemy do analizowania wizyt na stronie internetowej. Pomoże nam to zrozumieć, jak często odwiedzane są poszczególne serwisy oraz pozwoli optymalizować i rozwijać stronę.